Navigace

Kompetenční centra


Menu

Kompetenční centra soustředí experty na vybrané oblasti. Je to místo, kde se řeší složité problémy, připravují nové postupy a agendy, testují a rozvíjejí navrhovaná řešení. Zároveň navazují na zahraniční zkušenosti a hledají možnosti jejich aplikace v místních podmínkách. Jedná se o útvary, které mají sdílet zkušenosti i osvědčené postupy a pomáhat ostatním resortům. Kompetenční centra nefungují v rámci DIA samostatně, ale úzce spolupracují s existujícími týmy, odděleními a odbory.

V případě zájmu využití našich produktů nás můžete kontaktovat na e-mailu kc@dia.gov.cz.

Produkty Kompetenčních center

Strategická fáze

Podpora a motivace pro sdílení dat

Identifikujeme údaje, které jsou požadovány od zákazníka (např. v papírových nebo elektronických formulářích), ale nejsou pro danou službu nuté (požadavek na data není ukotven v legislativě).

Podpora rozhodování založeného na datech (vizualizace a automatizace dat)

Navrhneme vám vhodné řešení, jak zpřesnit a zrychlit pravidelné rutinní zpracování dat pomocí moderních nástrojů, které umožňují automatizaci i bez programování. Pomůžeme vám tyto nástroje implementovat nebo připravit zadání pro dodavatele. Provedeme vás agregací dat pro anonymizaci osobních údajů a jejich převodem do vizuální podoby, což usnadní pochopení trendů a změn v čase. Poradíme vám, jaké techniky a přístupy vizualizace nejlépe využít pro vaše potřeby.

Posouzení aktuálního stavu dat - datový audit, analýza provozních dat

Pomůžeme vám efektivněji pracovat s daty, která již máte k dispozici. Zaměřujeme se na identifikaci konkrétních datových požadavků, analýzu současných přístupů k datům a jejich využití v klíčových procesech organizace. Výstupem je podpůrná studie, která slouží jako základ pro zlepšení datových procesů a efektivnější práci s daty.

Procesní a business analýza - podpora a oponentura, technické specifikace

Pomůžeme vám detailně zmapovat a vyhodnotit současné procesy na vašem úřadě. Zaměříme se na jejich efektivitu, vstupy a výstupy a identifikujeme oblasti, které lze zlepšit. Naučíme vás, jak lépe porozumět spolupráci mezi zaměstnanci a odděleními, abyste mohli procesy optimalizovat. Také vás podpoříme při přechodu od analýzy procesů k dosažení cílového stavu úřadu.

Podpora přístupnosti

Digitální služby veřejné správy by měly být přístupné všem občanům, i těm se specifickými potřebami. Pomůžeme vám při zavádění standardů přístupnosti do služeb vašeho úřadu podle zákona č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Společně vytvoříme digitální prostředí, které bude skutečně použitelné a srozumitelné pro každého.

Spolupráce na tvorbě procesní analýzy a identifikace činností k digitalizaci

Pomůžeme vám zanalyzovat procesy na vašem úřadě a identifikujeme činnosti, které je možné efektivně digitalizovat s ohledem na potřeby občanů a úředníků. 

Fáze plánování a příprava

Podpora implementace lokálního katalogu otevřených dat

Pomůžeme vám s implementací dostupných lokálních katalogů otevřených dat, abyste mohli publikovat nová otevřená data bez zbytečné administrativní zátěže.

Analýza a tvorba formulářů

Pomůžeme vám s mapováním vašich stávajících papírových či elektronických formulářů a společně navrhneme jejich novou podobu. Připravíme řešení, které bude odpovídat vašim potřebám a zároveň splní všechny zákonné požadavky. Během konzultace s vámi probereme různé možnosti, které budete moci následně zavést na vašem úřadě.

Popis dat - konceptuální modelování

Usnadníme vám porozumění metodice popisování dat a provedeme váš úřad prvními kroky při tvorbě konceptuálního modelu. 

Fáze realizace a produkce

Osvojení datových nástrojů

Pomůžeme vám vybrat vhodné datové nástroje, které vám umožní efektivněji sbírat, analyzovat, vizualizovat a spravovat data podle vašich požadavků.

Podpora připojení k Propojenému datovému fondu

Provedeme vás celým procesem připojení k Propojenému datovému fondu a pomůžeme vytvořit harmonogram připojení vašeho úřadu. Poskytneme vám metodickou podporu při zápisu do Registru práv a povinností a podpoříme vás na mezirezortních jednáních, pokud bude potřeba dosáhnout shody mezi více institucemi.

Průběžná fáze

Identifikace a analýza zásadních problémů z pohledu občana a úředníka

Základem dobrého nastavení jakékoli služby pro občany a úředníky je poznání a pochopení celého procesu služby. Pomůžeme vám získat pohled lidí (občanů i úředníků) zapojených do procesu služby, identifikovat problémy a navrhnout vhodná řešení. Zaměřujeme se na digitální nástroje, které zjednodušují postupy a usnadňují komunikaci mezi úřadem a občanem.

Expertní podpora v oblasti UX a UI

Na základě uživatelské analýzy navrhneme intuitivní a uživatelsky přívětivé rozhraní webu nebo aplikace. V případě, že už máte k dispozici návrh od vašeho dodavatele, vám můžeme pomoci posoudit kvalitu návrhu a poradit, co je potřeba na návrhu vylepšit nebo změnit.

Detailní poznání a popisování dat

Pomůžeme vám popsat vaše data s významy i vazbami, aby knowhow nezůstalo v hlavách lidí, ale bylo zaznamenané ve strojově čitelné podobě a dalo se dále využít. Tento proces zahrnuje důkladnou analýzu, popis a dokumentaci dat, což umožňuje lepší správu, sdílení a využívání dat napříč různými systémy a odděleními v organizaci.

Služby nabízené spolu s výše uvedenými produkty

Fáze plánování a příprava

Veřejné zakázky v oblasti ICT

V návaznosti na konzultaci architektury systému pomůžeme i s přípravou související veřejné zakázky na ICT služby či produkty v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. V rámci komplexního přístupu tak poradíme s tvorbou zadávací dokumentace, stanovením vhodných kvalifikačních a hodnoticích kritérií či pomůžeme s vypořádáváním žádostí o vysvětlení zadávací dokumentace.

Fáze realizace a produkce

Podpora při zavádění federovaných katalogů služeb

Pomůžeme vám analyzovat a efektivně digitalizovat katalogy služeb, které dosud fungují papírově nebo v uzavřených systémech. Naše konzultace vám umožní splnit legislativní požadavky na přístupnost dat, napojit se na informační systémy veřejné správy. Díky tomu získáte přehlednou správu služeb, lepší dostupnost informací pro občany i úředníky a možnost přizpůsobit katalog vašim lokálním potřebám.

Loga - projekty - 3